Հինգշաբթի, 21 Մարտի 2013 16:32
Բանկերի կողմից քարտային շուկայի հաջող յուրացումն այս հատվածում եկամուտների էական աճ է ապահովում
ԱրմԻնֆո. Հայաստանի բանկային համակարգում վերջին տարիներին դիտվում է քարտերի սպասարկման կոմիսիոն վճարների միջին հաշվով 30% աճ, պլաստիկ գործառնությունների 28% ծախսերի պայմաններում: Այս մասին են վկայում ԱրմԻնֆո գործակալության` ՙՀայաստանի բանկերի վերլություններ և ֆինանսկաան վարկնիշներ՚ տեղեկագրի տվյալները, որը կազմվել է 2012 թվականի արդյունքներով:
Ըստ տվյալների, քարտային գործառնությունների շուկայում բանկերի եկամուտը 3 անգամ գերազանցում է գործառնական ծախսերը: 2012 թվականի արդյունքներով քարտերի սպասարկումից առաջացած միագումար եկամուտները գերազանցել են 6 մլրդ.դրամը, իսկ ծախսերը կազմել են մոտ 2 մլրդ.դրամ: Համեմատության համար նշենք, որ 2009 թվականին քարտերի սպասարկման կոմիսիոն եկամուտներն աճել էին մոտ 5%, իսկ ծախսերն աճել էին 28%-ով: Նշենք, որ պլաստիկ օպերացիաների գծով ծախսերի տակ նկատի է առնվում սպասարկման դիմաց վճարները այս կամ այն վճարային համակարգերին (Visa Int., MasterCard Int., American Express, Diners Club Int.) և Armenian Card-ին, ինչպես նաև այլ բանկերին:
Այս աճը պայմանավորված է բանկերի կողմից քարտերի սպասարկման դիմաց կոմիսիոն վճարների բարձրացումով: Մասնավորապես, եթե նախաճգնաժամայյին փուլում բազմաթիվ բանկեր իրենց քարտապաններին սպասարկելիս կիրառում էին զրոյական կոմիսիա, ապա ճգնաժամից հետո պատկերը փոխվեց, և այժմ միայն 6 բանկեր են պահպանել զրոյական կոմիսիան: Բացի այդ, 1-2% ¥մինչև 0.5-3%¤ աճել են այլ բանկերի քարտերով կանխիկացման տոկոսավճարները, ինչպես նաև 0.8-1% ¥մինչև 2-2.5%¤ բարձրացել է կանխիկացման կոմիսիան արտասահմանում: Ընդ որում տեղական ArCa քարտերի տարեկան սպասարկման արժեքը վերջին 5 տարիներին իջել է միջին հաշվով` 5.5 հազ.դրամից մինչև 3.7 հազ.դրամ, իսկ Visa և MasterCard քարտերի համար` 14.8 հազ. դրամից մինչև 13.7 հազ.դրամ: Տեղին է նշել, որ հաշվի չեն առնվում քարտային պրեմիում պրոդուկտները, որոնք կիրառվում են բացառիկ նախագծերում: Վերջին 3 տարիներին պլաստիկ տրանսակցիաների ընդհանուր ծավալն աճել է 43%, ընդ որում, միայն բանկոմատներով` 40%: Բանկոմատների քանակն աճել է 400-ով, մինչև 966, իսկ ակտիվ քարտերի թիվը` ավելի քան 2 անգամ:
Քարտերով օվերդրաֆտային դրույքը նույնպես աճել է, նախաճգնաժամային`18%-ից մինչև 20%: Եվ այս ամենը ակտիվ քարտերի ¥ավելի քան 1 մլն.¤, ինչպես նաև աշխատավարձային քարտերի ¥ընդհանուր քարտերի մոտ 60%-ը¤ թվի նշանակալից աճի պայմաններում: Այս ամենի հետ մեկտեղ, կենսաթոշակային քարտերի գծով 2011 թվականի մարտից սահմանված անվճար կոմիսիան փոխհատուցվում է կանխիկացումից հետո հաշվի վրա առաջացած մնացորդով: Եվ սա այն դեպքում, երբ 2012 թվականի վերջին Հայաստանում կենսաթոշակառուների ընդհանուր թիվը կազմում էր 505 հազար, իսկ կենսաթոշակային քարտերինը` 110 հազար: Փաստորեն, եթե հաշվի առնենք, որ կենսաթոշակի միջին չափը կազմում է 29689 դրամ, ապա ստացվում է, որ 110 հազ. քարտերի կանխիկացումից առաջացած ընդհանուր մնացորդը բանկոմատներում կարող է կազմել մոտ 50 մլն.դրամ:
Ըստ փորձագետների, հայկական պլաստիկ քարտերի շուկայի ներուժը, տնտեսական բարենպաստ կոնյունկտուրայի պայմաններում կարող է համարձակորեն գնահատվել` 1.5-2 մլն. բանկային քարտ, իսկ բանկոմատների ներուժն առաջիկա տարիներին` տարեկան 100-150 բանկոմատ: Ընդ որում, առանձնապես յուրացված չեն մարզային և շրջանային կենտրոնները, քանի որ ՙքարտային ներթափանցումը՚ համարժեք է տնտեսական ակտիվությանը:
Այսպիսով, Հայաստանի պլաստիկ քարտերի շուկայում տիրող իրավիճակը կարելի է բնութագրել հետևյալ կերպ` ներգրավված դրամային ռեսուրսների արժեքի բարձրացում, քարտային լուծումների և ինովացիոն տեխնոլոգիաների ներդրման ապահովմանն ուղղված ծախսերի աճ, ինչը բարձրացնում է ծառայությունների արժեքը քարտային մանրածախի հատվածում, շուկայի էական հագեցվածություն աշխատավարձային քարտերով, նոր, կորպորատիվ, ինչպես նաև միջին եկամուտներ ունեցող հաճախորդների թվի սահմնափակ աճ, ինչը բանկերին ստիպում է գնալ նոր մանրածախ հաճախորներ նվաճելուն, որոնք նախկինում ներգրավված չեն եղել բանկային բարդ ծառայությունների ոլորտում: Շարունակում է նաև բանկերի աստիճանական աշխատանքը շուկայի տեխնոլոգիալամն ենթակառույցները զարգացնելու ուղղությամբ, որն առաջին հերթին կապված է Armenian Card-ի ծրագրային ապահովման նորացման հետ:
Նշենք, որ Հայաստանում բանկային քարտերի զարգացման մեկնարկը տրվեց 2000 թվականի մարտին, Ազգային Միացյալ վճարային համակարգի ստողծումով Armenian Card (ArCa): Նախաձեռնության կազմակերպիչն էր ՀՀ Կենտրոնական բանկը, որը երկրի բանկերին նույնպես հրավիրեց զարգացնել քարտային բիզնեսը, դառնալով համակարգի անդամ, իրենց ուղղակի հսկողության տակ վերցնելով նոր շուկայի զարգացումը: