Հինգշաբթի, 21 Մարտի 2019 14:33
Էմմանուիլ Մկրտչյան

Գազի սակագնի մեծության պահպանման հնարավորությունը. լուծման քայլեր

Գազի սակագնի մեծության պահպանման հնարավորությունը. լուծման քայլեր

Արմինֆո. Հարցազրույց «“Լոգիկա” գործարար և ֆինանսատնտեսական անկախ հետազոտությունների կենտրոն» ՀԿ-ի նախագահ, տ.գ.թ., ԵՊՀ դոցենտ Արա Քառյանի հետ

Մաս 1-ին  

 

 

 

 

Հայաստան ներմուծվող գազի գնի 15 դոլարով թանկացումից հետո  հանրության շրջանում ամենաշատ հնչող հարցերից է՝ ինչպես է կառավարությունը սպառողների համար պահպանելու գազի սակագինը

 

Դրա հետ կապված իշխանությունները հայտարարել են, որ 2019թ. Հայաստանի սպառողների համար գազի գնի բարձրացում և սուբսիդավորում բյուջեից չի լինելու: Իրավիճակը ներկայում այն է, որ չճշտված տեղեկություններով «Գազպրոմ-Արմենիա» ընկերությունը այս ընթացքում չի դիմել ՀԾԿՀ-ին սակագինը փոխելու համար, որը ենթադրում է երեք կանխավարկած.

ա) «Գազպրոմ-Արմենիա» ընկերությունը իր վրա ստանձնում 15 դոլարի չափով հայաստանյան սպառողների սուբսիդավորումը կամ

բ) «Գազպրոմ-Արմենիա» ընկերությունը չի պատրաստվում նման սուբսիդավորում իրականացնել (և այդ մասին տեղեկացրել կամ տեղեկացնելու է ՀԾԿՀ-ին) կամ

գ) ինչ որ համաձայնություն է ձեռքբերվելու ՀՀ կառավարության և «Գազպրոմ-Արմենիա» ընկերության միջև:

 

Խնդիրը նրանում է, որ բոլոր նշված դեպքերում էլ Հայաստանում սպառված գազի վճարների դիմաց կուտակվելու է պետական պարտք, հիմնավորումը ստորև: Մյուս կողմից, այլ աղբյուր կառավարությունը չունի և սուբսիդավորում չի պատրաստվում կատարել, առավել ևս 2019 թ. պետական բյուջեում ծախսի նման հոդվածի փոփոխության նախագիծ ԱԺ չի ներկայացրել (հիշեցնում է գազի դիմաց «Գազպրոմին» «Հայռուսգազարդի» 300 մլն. դոլար պարտքի պատմությունը):

Կոնսպիրալոգիայով չզբաղվելու և խնդիրը առարկայական մեկնաբանելու համար անհրաժեշտ է հարցը բաժանել մի քանի բաղադրիչների:

 

1) Ի՞նչ լծակներ ունի ՀՀ կառավարությունը գազի սակագինը  պահպանելու համար:

2) Ինչպիսի՞ կարգավորման ռեժիմ է գործում ուղղակի ներդրող ռուսական մայր ընկերության «Գազպրոմի» և իր արտերկրի դուստր ընկերության «Գազպրոմ-Արմենիա»-ի միջև նրանց առևտրի առարկայի (բնական գազի) գների բարձրացման դեպքում:

3) Ի՞նչ սցենարներ կարող են զարգանալ և ինչ հետևանքների դրանք կարող են հանգեցնել հայաստանյան սպառողի և կառավարության համար:

4) Տվյալ իրավիճակում պետության կարգավորով գործառույթը ինչպիսի՞ գործիքակազմով կարող է լրացվել, որպեսզի ապահովվի նպատակադրումը՝ հայաստանյան սպառողների համար գազի սակագնի մեծության պահպանումը:

Այդ խնդիրների իրականության մեջ պրոյեկցիա անելով կստանանք բոլորին հուզող հարցի պատասխանը:

 

Այդ դեպքում սկսենք նրանից թե ի՞նչ լծակներ ունի ՀՀ կառավարությունը գազի սակագինը պահպանելու համար

 

Հարկ է նշել, որ երկրները միջպետական երկկողմ, տարածաշրջանային և գլոբալ միջազգային միությունների համաձայնագրերով որոշակի չափով և սահմաններում՝ համաձայանգերի ուժով զիջում են իրենց ինքնիշխանությունը, սակայն բոլոր դեպքերում տնտեսական ինքնիշխանությունը մնում է էկզիստենցիալ կամ իրական գոյության պայման:

Գազի առումով Հայաստանի համար ճակատագրական էր, այն որ ՌԴ կառավարության և ՀՀ կառավարության միջև «ՀայՌուսգազարդ» ՓԲԸ-ի բաժնետոմսերի առքուվաճառք և հետագա գործունեություն պայմանագրով Հայաստանը ՌԴ-ին է հանձնել գազամուղները (ներառյալ Իրան-Հյաստան գազամուղը), գազաբաշխիչ ցանցը, գազապահեստարանը, գազ ներկրելու իրավունքը, գազի բաշխման օպերատորի գործառույթը, սակայն դրանով և ոչ մի այլ միջապետական համաձայնագրով Հայաստանը չի զիջել բնական մենաշնորհ ծառայության՝ բնական գազի մատակարարման ոլորտում պետության կարգավորման գործառույթները, ներառյալ՝ ապառողների սուբսիդավորման գործառույթը:

Այստեղ կարելի է հիշել դասականին. Դավիդ Ռիկարդոն ասում էր, որ երջանիկ կլիներ, եթե երկրի ամբողջ սեփականությունը հայտնվեր օտարերկացիների ձեռքում: Բնական գազի մատակարարման դեպքում խնդիրը մի քիչ այլ է, քանի որ գազի ծառայության մատակարարումը բնական մենաշնորհի ոլորտ է և պետությունը պետք է ունենա համարժեք կարգավորման լծակներ: ՀՀ-ում այդ ոլորտի կարգավորումը իրականացնում է Հանրային ծառայությունները կարգավորող հանձնաժողովի (ՀԾԿՀ) կողմից (ամերիկյան մոդելն է): Մյուս կողմից գազամատակարար օպերատոր կազմակերպության մոտ պետական մասնակցություն բացակայության պայմաններում ՀՀ կառավարությունը ընկերության բարձրագույն մարմինների՝ բաժնետիրական ընկերության ընդհանուր ժողովի և խորհրդի մակարդակում ազդեցության լծակներ չունի («Հայռուգազարդի» 20 տոկոս վերջին մասնաբաժինը վաճառելուց հետո):

 

Ի՞սկ արդյոք Հայաստանի ԵԱՏՄ-ի անդամությունը հնարավորություններ չի տալիս՝ խնդրի բարենպաստ լուծման համար:

 

Այդ առումով հարկ է նշել, որ ԵԱՏՄ-ի մասին 2014 թ. մայիսի 29-ի պայմանագրով  նախատեսում է, որ  նավթի և նավթամթերքի միասնական շուկան սկսելու է գործել մինչև 2025 թ հունվարի 1-ը: 2018 թ. դեկտեմբերի 6-ին Սանկտ-Պետերբուրգում ԵԱՏՄ երկրների բանակցությունների ընթացքում ձեռք է բերվել համաձայնություն՝ իրականացնել լայնածավալ ծրագիր միասնական գազային և նավթային շուկա ձևավորելու համար: Մինչ այդ անդամ պետությունները առաջնորդվում են կնքված երկկողմ համաձայնագրերով:

Մյուս կողմից արձանագրենք, որ գազի գնի վերաբերյալ Հայաստանի հետ երկկողմ համաձայնության ձեռքբերման խնդիրը ռուսական կողմը իջեցրել է չորս մակարդակով՝ ՌԴ նախագահից, ՌԴ կառավարությունից, ՌԴ պետական «Գազպրոմ» ընկերությունից մինչև ՌԴ «Գազպրոմ-Արմենիա» ընկերություն, որն էլ հանդիսանում է բնական գազի գնորդը: Իսկ դա նշանակում, որ խնդրի քաղաքական հարաբերությունների և հնարավոր լուծումների մակարդակից իջեցվել է տնտեսական հարաբերությունների և լուծումների մակարդակ, քանի որ ռուսական «Գազպրոմ-Արմենիա» ընկերությունը տնտեսվարող է և գործում է այդ դաշտում սահմանված կանոններով և բնականաբար քաղաքական բնույթի պարտավորություններ չի կարող ստանձնել: Հայկական կողմը հաշվի պետք է նստի այդ իրողության հետ:

 

Համաձայն պաշտոնական մեկնաբանության  սակագնի բարձրացումը չեզոքազցվելու է «Գազպրոմ Արմենիա» կողմից, ի՞նչ է դա  նշանակում

 

Համաձայն ՀՀ պաշտոնական հաղորդագրությունների և հայտարարությունների 2019 թ. սկզբից գազի գնի թանկացումը սպառողների սակագնի համար չեզոքացվելու է ռուսական «Գազպրոմ - Արմենիա» ընկերության կողմից, ի հաշիվ «Գազպրոմ-Արմենիա» ընկերության արդյունավետության բարձրացման և ծախսերի կրճատման: ՀՀ իշխանությունները նաև հայտարարել են, որ ՀՀ կառավարության կողմից սպառողների համար սուբսիդավորման հարցը չի քննարկվել և չի քննարկվում հետևապես հայաստանյան սպառողները սուբսիդավորվելու են ռուսական «Գազպրոմ-Արմենիա» ընկերության կողմից, որը նշանակում է ՀՀ տնտեսական ինքնիշխանության չհիմնավորված զիջում: Հարկ է նշել, որ շարունակվում և ընդլայնվում է 2016 թ. անհիմն «Գազպրոմ-Արմենիա»-ի պատվիրակված գազի ծառայություն ստացողների սուբսիդավորման անթույլատրելի պրակտիկան:

Մյուս կարևոր հարցը կապված է նրա հետ, թե ինչպիսի՞ կարգավորման ռեժիմ է գործելու ուղղակի ներդրող ռուսական մայր ընկերության «Գազպրոմի» և իր արտերկրի դուստր ընկերության «Գազպրոմ-Արմենիա»-ի միջև նրանց առևտրի առարկայի (բնական գազի) գների բարձրացման դեպքում:

Տնտեսական ինքնիշխանության առումով հարկ է նշել, որ ժողովրդի կառավարությունը գալով իշխանության պայքարի նպատակ թիրախավորեց տնտեսական ինքնիշխանության խոցերը՝ կոռուպցիան, կլիենտելիզմը՝ բիզնես վարելու հովանավորչությունը (կամ «տանիքների» դեմ պայքարը) և մենաշնորհները: Միևնույն ժամանակ ժողովրդի կառավարության տեսադաշտից դուրս մնաց տնտեսական ինքնիշխանության կարևոր դրսևորումը՝ բնական մենաշնորհ ծառայությունների՝ էլեկտրաէներգիայի և բնական գազի մատակարարման ոլորտում պետությունից զավթված բաշխման գործառույթները, այն է՝ ծառայություններ ստացողների սուբսիդավորման չհիմնավորված պատվիրակումները այդ իսկ ոլորտի բիզնես վարողներին: Հարկ ենք համարում շեշտել, որ «թավշյա հեղափոխությունից» հետո ամենալայն քննարկման և ուսումնասիրության առարկա դարձած բնական գազի և էլեկտրաէներգիայի չհիմնավորված բարձր սակագների hարցը մի խնդիր է, իսկ բնական մենաշնորհների ոլորտում պետությունից զավթված՝ սուբսիդավորման գործառույթի հարցը մեկ այլ, չնայած դրանց սերտ կապին:

Պետությունից զավթված (ուզուրպացված) բնական մենաշնորհների ծառայությունների՝ էլեկտրաէներգիայի և բնական գազի մատակարարման ոլորտում ծառայություններ ստացողների սուբսիդավորման պատվիրակումը՝ այդ իսկ ոլորտի բիզնես վարողներին և դրա վտանգավորության աստիճանը մինչ օրս տնտեսական պատասխանատուների և հանրության շրջանում մնում է լիարժեք չգնահատված: Առկա իրողությունը առաջացավ վարչապետ Կ. Կարապետյանի կառավարման ժամանակ, երբ 2016 թ. նոյեմբեր-դեկտեմբեր ամիսներին «Գազպրոմ-Արմենիա» և «ՀԷՑ» ընկերություններին, ըստ էության, պատվիրակվեց անապահով որոշ խմբի սպառողներին և բիզնեսի առանձին խմբերին բնական գազի և էլեկտրաէներգիայի արտոնյալ ցածր սակագներով մատակարարումը: Այն տնտեսական բովանդակության առումով նշանակում է բնաիրային տեսքով սուբսիդավորում:

Ընդ որում, նման սուբսիդավորումը այդ ընկերությունները իրականացնում էին ոչ թե իրենց շահույթները նվազեցնելով, այլ մնացած բոլոր սպառողների հաշվին: Իրականում դա պետության կողմից չստացված հարկն է, որն այնուհետև պետք է պետական բյուջեի խողովակով սուբսիդավորվեր նշված շահառուներին, ընդ որում, ոչ թե բնաիրային, այլ դրամական տեսքով: Այդ գործառույթի նման պատվիրակման նպատակն էր՝ հեռու պահել ՀՀ իշխանություններին, այդ թվում՝ ՀՀ Հանրային ծառայությունները կարգավորող հանձնաժողովի (ՀԾԿՀ) այդ երկու մենաշնոր ոլորտի օպերատորների գնագոյացման խոհանոցից (պահպանելով իհարկե ֆորմալ կարգավորումը), քանի որ նրանք «ստանձնել են» կեղծ բարեգործական առաքելություն: Իրականում էներգակիրների՝ բնական գազի և էլեկտրաէներգիայի սակագների իջեցումը առանձին շահառուների համար ուղորդված էր կլանային շահերի առանցքով՝ երբ տնտեսական շահերի միջոցով սպասարկվում է իշխանության բարձրագույն օղակի քաղաքական և կարգավորման ներքո գործող մասնավոր ընկերությունների շահերը, որը կոռուպցիայի դասական օրինակ է:

 

Ինչումն է բնական գազի և էլեկտրաէներգիայի համար տարբերակված սակագների` արտոնյալ և ոչ արտոնյալ սակագների կիրառման խոցելիությունը

 

Արտոնյալ սակագները, որպես կանոն, կիրառվում են գազ և էներգակիրներ ունեցող զարգացող երկրներում, մեթոդական առումով հանգում է բնաիրային սուբսիդավորման ձևաչափին: Մոտեցումը մերժելի է «հարկային ծախսերի» կառուցակարգի առումով: Հարկը զիջվում է արտոնյալ սակագներով ծառայություն մատուցելու դիմաց, որը քանակապես` ֆիսկալ, տնտեսական և սոցիալական արդյունքների առումով որևէ կերպ գնահատված չէ:

Կառավարությունը սուբսիդավորման կարևոր գործառույթը միջնորդված` տարբերակված սակագների ձևաչափով պատվիրակում է օտարերկրյա առևտրային` բնական մենաշնորհների ոլորտում գործող կազմակերպությունների` «Գազպրոմ Արմենիա»-ին, և ՀԷՑ-ին: Կառավարության  լիազորությունների պատվիրակումը մասնավոր կառույցներին, միջազգային պրակտիկայում, ընդունված ձևաչափ է (հատկապես հակակոռուպցիոն լուծումների առումով), սակայն այս դեպքում միաժամանակ առկա են մի քանի ռիսկեր, կապված` ա) պետության ֆինանսական վերաբաշխման անմիջական գործառույթի, բ) բնական մենաշնորհ ոլորտների, գ) ներգրավված սուբյեկտների անմիջական տնտեսական շահը կապված պատվիրակվող գործառույթի հետ, գ) դրա վարչարարության ակնհայտ բարդացման հետ: Ըստ այդմ, կառավարությունը անհիմն կամավոր զիջում է իր ֆինանսական սուվերենությունը օտարերկրյա ընկերություններին: Ի դեպ, դա կարող է խիստ բացասական ազդակ հանդիսանալ օտարերկրյա ներդրողների համար:

Այն մերժելի է նաև բնաիրային սուբսիդավորման ձևաչափի առումով: Անապահով ընտանիքներին և թիրախային տնտեսվարողներին հատկացվող բնաիրային սուբսիդավորող տրանսֆերը դրա հասցեատիրոջը (բացի գազի և էլեկտրաէներգիայի սպառումից) զրկում այն այլ ուղղությամբ ծախսելու է հնարավորությունից կամ «կոնսոլիդացված սուբսիդավորման» ձևաչափից, երբ ստացողի համար առկա է ծախսերի վերաբաշխման հնարավորությունը:

Նման ձևով տնտեսվարողների սուբսիդավորումը կառավարությանը զրկվում է մրցույթային սուբսիդավորման իրականացումից, որը հատկապես նպատահարմար է ՓՄՁ-ի նպատկային սուբսիդավորման դեպքում:

Կառավարության կողմից սուբսիդավորման ոլորտների առաջնահերթությունների և դրանց չափերի փոփոխության որոշման դեպքում նա պետք է խնդրանքով դիմի «Գազպրոմ Արմենիա»-ին, և «ՀԷՑ»-ին որն էլ իր հերթին դիմի ՀԾԿԱ-ին, որպեսզի սահմանվեն տարբերակված նոր սակագներ: Դրա նպատակահարմարությունը մեղմ ասած խելամիտ հիմնավորում չունի:

Տրամաբանորեն կառավարությունը բացի սուբսիդավորման գործառույթի պատվիրակումից, առևտրային կազմակերպություններին՝ «Գազպրոմ Արմենիա»-ին և «ՀԷՑ»-ին ինչ որ չափով պատվիրակել է նաև սուբսիդավորվող կազմակերպությունների վերահսկողության կամ մոնիթորինգի գործառույթը, որն ընդունելի չէ, քանի որ վերջինս անմիջական շահ ունի վերահսկողության բուն խնդրի և հարաբերությունների նկատմամբ:

Մոտեցման վարչարարությունը, ի սկզբանե, օբյեկտիվորեն խճճված ու բարդ է, ելնելով տարբեր կողմերի տարբեր վեկտորների վրա գտնվող շահերից` պետության, բաշխիչ ցանցերի` «Գազպրոմ Արմենիա»-ի, «ՀԷՑ»-ի և գազ ու էլեկտրաէներգիա սպառողների: Խնդիրը հանգում է «Գազպրոմ Արմենիա»-ի և «ՀԷՑ»-ի կողմից արտոնություններից օգտվող և դրանից չօգտվող սպառողների ծախսված գազի քանակի «գեպի» կամ ճեղքվածքի մեծացնելուն, որի արդյունքում արտոնություններից չօգտվող սպառողները ստիպված ավելի շատ են վճարելու: 

«Գազպրոմ Արմենիան» և «ՀԷՑ»-ը որպես բիզնես ընկերությունները շահույթը մեծացնելու առումով շահագրգռված է այս պահին և հետագայում կիրառել սակագնային զեղչերի համակարգ` կապված սպառողի կողմից գազի սպառման ծավալների հետ: Մինչդեռ, առևտրային ընկերություն հանդիսացող «Գազպրոմ-Արմենիան» և «ՀԷՑ»-ը մոտիվացիա չունեն տարբերակված սակագին կիրառել կարիքավոր անապահով անձանց, ջերմոցային տնտեսությունների, վերամշակող կազմակերպությունների համար: Դա պետության նպատակային քաղաքականության խնդիրներից է:

Ամփոփելով կարող ենք արձանագրել, որ սուբսիդավորման վերը նշված պատվիրակման դեպքում միաժամանակ առկա են մի քանի ռիսկեր, կապված` ա) պետության ֆինանսական վերաբաշխման անմիջական գործառույթի, բ) բնական մենաշնորհ ոլորտների սպասարկման, գ) ներգրավված սուբյեկտների անմիջական տնտեսական շահը՝ պատվիրակվող  գործառույթի, դ) մատակարարվող տարբեր խումբ բաժանորդների շահերի հակադրման, ե) գործառույթի վարչարարության ակնհայտ բարդացման հետ:

«Գազպրոմ-Արմենիա»-ի և «ՀԷՑ»-ի կողմից ցածր սակագների կիրառության ռեզերվներից մեկը` պետության գործառույթների մեջ է: Մյուսը` ընկերությունների ֆինանսական ծախսերի օպտիմալացումը ներդրումային ծրագրերի վերանայմանը, բացի ընկերության կառավարման խնդիրը լինելուց միևնույն ժամանակ և առավելապես ՀՀ Հանրային ծառայությունները կարգավորող հանձնաժողովի խնդիրն է: Հաջորդը, ընկերության  բաժնետեր ռուսական «Գազպրոմ»-ի կողմից ՀՀ-ին բնական գազի սպառման շուկայի կայունացման և աճի միտումների խթանման նպատակով ֆինանսավորումը` հիմնադրի պահի դրությամբ բիզնես կամքի դրսևրումն է (նման մեկնաբանութմյամբ է 2016թ հիմնավորվել այդ ակցիան): Այն վաղը կարող է 180 աստիճանով  շրջվել, պատճառը էական չէ, և ոչ ոք ռուսական ՌԴ «Գազպրոմ» ընկերությանը կամ «Տաշիր» խմբին չի կարող մեղադրել ինչ որ խախտումներում, քանի որ դա առևտրային ընկերությունների բիզնես որոշման արդյունք է և ոչ պայմանագրային պարտավորության խախտում:

Վերը նշված փաստարկները վկայում են բնական գազի և էլեկտրաէներգիայի սպառողների համար տարբերակված սակագների` արտոնյալ և ոչ արտոնյալ սակագների կիրառումը խոցելի է, հիմնավորված չէ քանակական գնահատումներով, առաջացնում է բազմաթիվ բարդ և լուծում չունեցող հարցադրումներ, անդրադարձ չի անում երկարաժամկետ խնդիրներին:

Ընդիմախոսների մյուս հիմնական փաստարկը այն է, որ ԵՏՄ-ի և ԵՄ-ի  միություններում գազի և էլեկտրաէներգիայի ակցիզային հարկով հարկումը կիրառվում է միայն այն դեպքում, երբ բոլոր անդամ երկրները կիրառում են դա:  Հարկային քաղաքականությունն ու հարկերի հավաքագրումը ԵՄ և ԵՏՄ-ի անդամ պետությունների ինքնիշխանության առանցքային հարցն է, այս ոլորտում անդամ երկրները միայն սահմանափակ լիազորություններ են պատվիրակում միությանը: Ի տարբերություն մաքսային ոլորտի հարկային ոլորտին վերաբերվող փաստաթղթերը հանդիսանում են խորհրդատվական, շրջանակային և հայեցողական: Էներգակիրների հարկերի կիրառման հայեցակարգերը, մոտեցումները, կառուցակարգերը և հատկապես դրույքաչափերը ԵՄ-ի երկրներում խիստ տարբեր են:

 

«Գազպրոմ Արմենիա» ընկերությունը ինչի՞ հաշվին է կատարելու սակագնի բարձրացման չեզոքացումը

 

Այդ հարցի պատասխանը պայմանավորված է երկու բաղադրիչով ա) ինչպիսի՞ կարգավորման ռեժիմ է գործում ուղղակի ներդրող մայր ընկերության «Գազպրոմի» և իր արտերկրի դուստր ընկերության «Գազպրոմ-Արմենիա»-ի միջև նրանց առևտրի առարկայի (բնական գազի) գների բարձրացման դեպքում, բ) ծախսերի խնայողության ինչպիսի ռեզերվներ կան ընկերության մոտ:

Համաձայն Արժույթի միջազգային հիմնադամի «Վճարային հաշվեկշռի և միջազգային ներդրումների դիրքի 6-րդ հրատարակության ուղեցույցի» (BPM6 Compilation Guide. Companion Document to the sixth edition of the Balance of Payments and International Investment Position Manual) ստանդարտի ուղղակի ներդրող և դուստր փոխկապակցված կազմակերպությունների միջև ապրանքների առքն ու վաճառքը գրանցվում է շուկայական գներով (գազի ներմուծումը) և ընկերության մոտ բարձր գնով գործարքի արդյունքում մեծանալու է շահույթը: Համաձայն նույն ստանդարտի գների միջև տարբերությունը դուստր «Գազպրոմ-Արմենիա» կազմակերպությունը իր հաշվեկշռում պետք է արտացոլի որպես ուղղակի ներդրում: Այդ գումարը արտացոլելով սեփական կապիտալի համապատասխան ենթաբաժնում հաշվետվության հաշվեկշռման առումով ընկերությունը ունի երկու հնարավորություն. նույն գումարի չափով ավելացնել ակտիվները կամ ծախսերը: «Գազպրոմ-Արմենիան» գազի գնի տարբերության հավելյալ գումարը արտացոլելով հաշվեկշռի կապիտալի բաժնում նորմալ բիզնես կանխավարկածի տրամաբանությամբ այն կարտացոլի որպես կապիտալացվող հավելյալ ծախսումներ երկարաժամկետ ներդրումային ակտիվների տեսքով: Նույն բիզնես կանխավարկածի տրամաբանությունը հուշում է, որ ընկերությունը դա չի ցույց տա որպես ընթացիկ ծախսեր, քանի որ լինելով ՀԾԿՀ-ի կարգավորման ներքո, այդօրինակ ծախսերի վերաբերյալ կարող է հակադարձում ստանալ առ այն, որ այդ ծախսերը այնքան էլ հիմնավորված չեն կամ ուռճացված են: Իսկ օրինակ՝ գազապահեստարանի վրա կապիտալացվող ծախսումների անհրաժեշտությունը ուղղակի անհնար կլինի մասնագիտորեն վիճարկել, որն էլ օտարերկրյա ներդրում կհանդիսանա ՀՀ-ում:

Դրա արդյունքում ընկերությունը ՀՀ-ին ի դեմս՝ ՀԾԿՀ-ի պաշտոնապես կհայտնի, որ իր մոտ առաջացել է ճեղքվածք կամ պարտք, որն ըստ միջազգային ստանդարտի ունի բոլոր հիմնավորումները, քանի որ ընկերությունը դրանց համաձայն՝ ավելացրել է ներդրումը սեփական կապիտալում, կատարել է կապիտալացվող բնույթի ծախսումներ, իսկ գազի գնի տարբերության հաշվին հասույթը չի ստացել, գործելով կառավարության հետ ձեռքբերված համաձայնության ներքո, այն է՝ սպառված գազի վճարողների համար գանձումները կատարել գործող չբարձրացված սակագնով: Այս դեպքում էականը վերը նշված ճեղքվացքի կամ պարտքի մեծությունը չէ (նախկինում դա կազմել է 300 մլն դոլար), այլ երևույթն է:

Առաջացած պարտքի պահանջը «Գազպրոմ-Արմենիան» անխուսափելի կներկայացնի ՀԾԿՀ-ին և ՀՀ կառավարությանը, քանի որ ընկերությունը ըստ վերը նշվածի ներդրում է կատարելու ՀՀ-ում: Կառավարությունը, հասկանալի պատճառներով, այս դեպքում ժողովրդին չի կարող հայտարարել, որ գազի գինը բարձրացել է, բայց դա վերածվել է Հայաստանում օտարերկրյա ներդրումի և դրա պատճառով էլ առաջացել է պարտքը:

Հարցի խնդրահարույց առանցքը «Գազպրոմ-Արմենիա»-ի կողմից ընկերության ընթացիկ ծախսերի (ոչ կապիտալացվող ծախսումների) օպտիմալացման ու կրճատման հաշվին գազի գնի բարձրացման տարբերության ծածկումը կամ զրոյացումն է: Դրանք, ըստ էության, կարող են լինել իրական տնտեսվող ծախսեր՝ արդյունավետության բարձրացման և օպտիմալացման հաշվին կամ վերածվեն ներկայումս չկատարվող ու հետաձգվող ծախսերի: Այն դեպքում, երբ ՀՀ կառավարության և «Գազպրոմ Արմենիա»-ի միջև ձեռքբերված համաձայնության ներքո գազի գնի պահպանման կամ «զրոյացման խնդիրը» կատարում է ընկերությունը, ապա բիզնես կանխավարկածի տրամաբանության համաձայն (բնական մենաշնորհների կարգավորման տակ գտնվող բիզնեսին ոչ մի դեպքում ձեռնտու չէ հարկման բազայի նվազեցումը): Ընկերությունը դրանք կներկայացնի ծախսերի ժամանակավոր սեղմում և կամ հետաձգում, օրինակ՝ մեկ տարով հետաձգում (որի պրակտիկան նախկինում ՀԾԿՀ-ի կարգավորման տակ գտնվող ըկերությունների համար կիրառվել է), հիմնավորելով, որ ի սկզբանե դրանք անհրաժեշտ ծախսեր են: Ելնելով պայմանավորվածությունից «Գազպրոմ Արմենիան» ժամանակավորապես չի կատարի դրանք, սակայն դրանք չի ներկայացնի որպես օպտիմալացում ու տնտեսում: Ըստ էության, դրանք կդիտվեն հետաձգված (առկախված) ծախսեր:

Հետևապես, «Գազպրոմ-Արմենիա»-ի ծախսերի օպտիմալացումն ու կրճատումը, դրանց արդյունավետության բարձրացումը, ներառյալ դրամական հոսքերի և ներդրումային սցենարի պրոեկցիան անաչառ պետք է հիմնավորվի ՀԾԿՀ-ի ու մեծ հաշվով ՀՀ կառավարության կողմից, որի դեպքում բիզնես կանխավարկածի տրամաբանությունը կհատվի իշխանությունների ու կարգավորող մարմնի տրամաբանության կանխավարկածի հետ, և ի հայտ կբերվեն արդյունավետության ու օպտիմալացման հաշվին տնտեսվող ծախսերը: Այսպիսով, եթե «Գազպրոմ-Արմենիա»-ի ծախսերի օպտիմալացման ու կրճատման խնդիրը վերածվի ծախսերի ժամանակավոր հետաձգմանը, ապա դա ըստ էության կնշանակի պարտքի կուտակում, որը հետո պետք է վճարեն սպառողները կամ պետությունը (գույք պարտքի դիմաց՝ սցենարը հիշում ենք): 

Ելնելով վերը նշվածից, հարկ է արձանագրել, որ «Գազպրոմ»-ի կողմից գազի գնի բարձրացման իրողությունից ելնելով վարչապետ Փաշինյանի կառավարությանը սպառնում է.

1) սպառված գազի վճարների դիմաց գազի գնի բարձրացման չափին հավասար պետական պարտքի կուտակում կամ

2) ըստ պաշտոնական շրջանառվող վարկածի հայաստանյան սպառողների սպառված գազի դիմաց ռուսական «Գազպրոմ-Արմենիա» ընկերության կողմից իրականացվող սուբսիդավորում, որը ևս հավասարազոր նույն սպառնալիքին, քանի որ ընկերության մոտ միևնույնն է առկա է լինելու ֆինասական ճեղքվածքը և պարտքի պահանջը ներկայացվելու է (մեկնաբանվեց վերը):

Հետևապես հարկ ենք համարում շեշտել, առաջին տարբերակի կանխումը երկրորդ տարբերակի միջոցով ծուղակ և ինքնախաբեություն է, քանի որ կարգավորման լծակները «Գազպրոմ Արմենիա»-ին հանձնելուց հետո միևնույնն է պետական պարտքի կուտակման վտանգը մշտապես առկախված է: Երկրորդ տարբերակը նաև նման է դանդաղ գործողության ականի, որը միևնույնն է պայթելու է, մնում է ընտրել ճայթիչը (կամ դետոնատորը) սեղմելու պահը: Պարզ տրամաբանությունը հուշում է, որ այն գործի կդրվի ժողովրդի իշխանությանը գահավիժեցնելու հարմար ընտրված պահին կամ այն ավելի «լսող» դարձնելու համար: Ուստի առաջնահերթ պահանջվում է ականազերծել իշխանության տակ դրվող ականները:

 

ԱՎԵԼԱՑՆԵԼ ՄԵԿՆԱԲԱՆՈՒԹՅՈՒՆ
Ներմուծեք թվանշաններն     


Նորություններ
ԱԻՆ ղեկավարը կասկածում է հակակարկտային կայանքների համակարգի արդյունավետությանը եւ կոչ է անում մտածել ագրոապահովագրության ներդրման մասինԱԻՆ ղեկավարը կասկածում է հակակարկտային կայանքների համակարգի արդյունավետությանը եւ կոչ է անում մտածել ագրոապահովագրության ներդրման մասին
Ռուսական ընկերությունը հետաքրքրված է Երևանի տրանսպորտային համակարգի բարեփոխման ծրագրով Ռուսական ընկերությունը հետաքրքրված է Երևանի տրանսպորտային համակարգի բարեփոխման ծրագրով 
Ազգային ժողովն ընդունել է ՙԲաժնետիրական ընկերությունների մասին՚ օրենքի փոփոխություններըԱզգային ժողովն ընդունել է ՙԲաժնետիրական ընկերությունների մասին՚ օրենքի փոփոխությունները
ՊԵԿ-ը ավտոգազալցավորման գործունեություն իրականացնող 71 տնտեսվարող սուբյեկտներում ստուգումներ և օպերատիվ-հետախուզական միջոցառումներ է իրականացնումՊԵԿ-ը ավտոգազալցավորման գործունեություն իրականացնող 71 տնտեսվարող սուբյեկտներում ստուգումներ և օպերատիվ-հետախուզական միջոցառումներ է իրականացնում
Ավագ ուրբաթն աշխատանքային է ՎիվաՍել-ՄՏՍ-ի սպասարկման կենտրոնների համարԱվագ ուրբաթն աշխատանքային է ՎիվաՍել-ՄՏՍ-ի սպասարկման կենտրոնների համար
Ավտոմատ ամպային հեռախոսային կայան ՎիվաՍել-ՄՏՍ-ից. ծախսարդյունավետ ծառայություն ընկերությունների համար  Ավտոմատ ամպային հեռախոսային կայան ՎիվաՍել-ՄՏՍ-ից. ծախսարդյունավետ ծառայություն ընկերությունների համար  
ՊՎԾ ղեկավար. Ջրօգտագործող ֆերմերների երկու ընկերություններ պարտավոր են բյուջե վերականգնել ավելի քան 2 մլրդ դրամ գումարՊՎԾ ղեկավար. Ջրօգտագործող ֆերմերների երկու ընկերություններ պարտավոր են բյուջե վերականգնել ավելի քան 2 մլրդ դրամ գումար
Հայկական ատոմային էլեկտրակայանի երկրորդ էներգաբլոկի արդիականացման ծրագրի իրականացումը կհանգեցնի կայանի հզորության 10 տոկոս աճիՀայկական ատոմային էլեկտրակայանի երկրորդ էներգաբլոկի արդիականացման ծրագրի իրականացումը կհանգեցնի կայանի հզորության 10 տոկոս աճի
Beeline-ը և Թումոն հայտարարեցին համագործակցության մեկնարկի մասինBeeline-ը և Թումոն հայտարարեցին համագործակցության մեկնարկի մասին
Հայաստանում կստեղծվի Պետական շահի հիմնադրամՀայաստանում կստեղծվի Պետական շահի հիմնադրամ
<Ֆարմատեք> ընկերությունը արտադրության արդիականացման նպատակով կներդնի 4.2 մլրդ դրամ<Ֆարմատեք> ընկերությունը արտադրության արդիականացման նպատակով կներդնի 4.2 մլրդ դրամ
<Վոլյում Գրուպ > ընկերությունը արտադրության ընդլայնման համար ներդնում է 623 մլն դրամ<Վոլյում Գրուպ > ընկերությունը արտադրության ընդլայնման համար ներդնում է 623 մլն դրամ
ՎՏԲ-Հայաստան Բանկը բարելավում է հիփոթեքային վարկավորման պայմանները երիտասարդ ընտանիքների համարՎՏԲ-Հայաստան Բանկը բարելավում է հիփոթեքային վարկավորման պայմանները երիտասարդ ընտանիքների համար
Արդշինբանկը շարունակում է առաջարկել խնդրահարույց վարկային պարտավորությունների վերակառուցման և վերաֆինանսավորման գործիքներԱրդշինբանկը շարունակում է առաջարկել խնդրահարույց վարկային պարտավորությունների վերակառուցման և վերաֆինանսավորման գործիքներ
Ամերիաբանկը 8-րդ մարզային մասնաճյուղն է բացել Աբովյան քաղաքումԱմերիաբանկը 8-րդ մարզային մասնաճյուղն է բացել Աբովյան քաղաքում
Տրանսպորտի, կապի և տեղեկատվական տեխնոլոգիաների նախարարը ՝ միասնական տրանսպորտային ցանցի ներդրման մասին. ամբողջական պատկերը պատրաստ կլինի ընթացիկ տարվա մայիսինՏրանսպորտի, կապի և տեղեկատվական տեխնոլոգիաների նախարարը ՝ միասնական տրանսպորտային ցանցի ներդրման մասին. ամբողջական պատկերը պատրաստ կլինի ընթացիկ տարվա մայիսին
Գյուղնախարարությունը ներկայացրել է կարկտապաշտպան ցանցերի ներդրման համար տրամադրվող վարկերի տոկոսավճարների սուբսիդավորման ծրագրի մանրամասներըԳյուղնախարարությունը ներկայացրել է կարկտապաշտպան ցանցերի ներդրման համար տրամադրվող վարկերի տոկոսավճարների սուբսիդավորման ծրագրի մանրամասները
Ամերիաբանկը մեկնարկում է «Ապրիր հայերեն» արշավըԱմերիաբանկը մեկնարկում է «Ապրիր հայերեն» արշավը
Beeline-ի բաժանորդները Երևանի փոքր կենտրոնում կարող են միանալ մինչև 100 ՄԲ/վրկ ինտերնետինBeeline-ի բաժանորդները Երևանի փոքր կենտրոնում կարող են միանալ մինչև 100 ՄԲ/վրկ ինտերնետին
ՊԵԿ. Ապրիլի 15 դրությամբ Հայաստան է ներմուծվել  4706 ավտոմեքենաՊԵԿ. Ապրիլի 15 դրությամբ Հայաստան է ներմուծվել  4706 ավտոմեքենա
Փորձագետ. Հայկական գինու բրենդեր գնելու սփյուռքի պատրաստակամության պատճառով արտադրողների շրջանում կորել է որակի եւ մրցունակության բարձրացման մոտիվացիանՓորձագետ. Հայկական գինու բրենդեր գնելու սփյուռքի պատրաստակամության պատճառով արտադրողների շրջանում կորել է որակի եւ մրցունակության բարձրացման մոտիվացիան
Գեղամ Գևորգյան. Պետությունը ագրոապահովագրության նախագծի շրջանակում կսուբսիդավորի ապահովագրի արժեքի 50 տոկոսըԳեղամ Գևորգյան. Պետությունը ագրոապահովագրության նախագծի շրջանակում կսուբսիդավորի ապահովագրի արժեքի 50 տոկոսը
ԱԿԲԱ-ԿՐԵԴԻՏ ԱԳՐԻԿՈԼ Բանկը հաղթող է ճանաչվել «HR-TECH 2019»-ումԱԿԲԱ-ԿՐԵԴԻՏ ԱԳՐԻԿՈԼ Բանկը հաղթող է ճանաչվել «HR-TECH 2019»-ում
Կոնվերս Բանկը դրամային և դոլարային պարտատոմսերի տեղաբաշխում է իրականացնումԿոնվերս Բանկը դրամային և դոլարային պարտատոմսերի տեղաբաշխում է իրականացնում
Armenian Card-ը շուկա է հանել ArCa հավելվածը՝ վճարումների լրացված և զարգացած գործառույթներով. ներբեռնեք Google Play-ից և App Store-իցArmenian Card-ը շուկա է հանել ArCa հավելվածը՝ վճարումների լրացված և զարգացած գործառույթներով. ներբեռնեք Google Play-ից և App Store-ից
Գեղամ Գևորգյան. Պետությունը պատրաստ է աջակցել ֆերմերներից գյուղմթերքի գնման գործընթացին՝  ՙՍպայկա՚ ՍՊԸ-ում ֆինանսական խնդիրների առաջացման դեպքումԳեղամ Գևորգյան. Պետությունը պատրաստ է աջակցել ֆերմերներից գյուղմթերքի գնման գործընթացին՝  ՙՍպայկա՚ ՍՊԸ-ում ֆինանսական խնդիրների առաջացման դեպքում
Հայաստանում գյուղատնտեսական արտադրանքի իրացման լոգիստիկայի կազմակերպման համար բորսա կստեղծվիՀայաստանում գյուղատնտեսական արտադրանքի իրացման լոգիստիկայի կազմակերպման համար բորսա կստեղծվի
ՎՏԲ-Հայաստան Բանկը IntelExpress դրամային փոխանցումների համակարգի հետ համատեղ հայտարարում է նոր ակցիաՎՏԲ-Հայաստան Բանկը IntelExpress դրամային փոխանցումների համակարգի հետ համատեղ հայտարարում է նոր ակցիա
Փոխվարչապետ. Հայաստանը ԱՄՀ-ի հաստատմանը կներկայացնի 5-ամյա ծրագիրը մայիսի 17-ինՓոխվարչապետ. Հայաստանը ԱՄՀ-ի հաստատմանը կներկայացնի 5-ամյա ծրագիրը մայիսի 17-ին
Վարչապետի մոտ քննարկվել է տնտեսական բարեփոխումների ուղղությամբ տարվող աշխատանքների ընթացքըՎարչապետի մոտ քննարկվել է տնտեսական բարեփոխումների ուղղությամբ տարվող աշխատանքների ընթացքը


Արտ. փոխարժեքները
19.04.2019
RUB7.540.00
USD482.31-0.54
EUR542.36-0.89
GBP627.00-1.24
CAD360.71-0.27
JPY43.09-0.05
CNY71.94-0.22
CHF475.89-1.66


Փորձագետներ
Ֆինանսների նախկին նախարար. Lydian ընկերության հետ <առճակատումը> կարող է թանկ նստել Հայաստանի վրաՖինանսների նախկին նախարար. Lydian ընկերության հետ <առճակատումը> կարող է թանկ նստել Հայաստանի վրա
Վարդան Արամյան. Անխոհեմ կլինի, եթե կառավարությունը գնա ՀՆԱ-ում պետական պարտքի թույլատրելի վերին շեմի վերանայմանՎարդան Արամյան. Անխոհեմ կլինի, եթե կառավարությունը գնա ՀՆԱ-ում պետական պարտքի թույլատրելի վերին շեմի վերանայման
Գազի սակագնի մեծության պահպանման հնարավորությունը. լուծման քայլերԳազի սակագնի մեծության պահպանման հնարավորությունը. լուծման քայլեր
Հարկային քաղաքականության նոր դոկտրինը, գազի սակագնի մեծության պահպանման հնարավորությունը Հարկային քաղաքականության նոր դոկտրինը, գազի սակագնի մեծության պահպանման հնարավորությունը 
HSBC Բանկ Հայաստանը բարձրացնում է արդյունավետությունը և շեշտը դնում թվային ծառայությունների վրաHSBC Բանկ Հայաստանը բարձրացնում է արդյունավետությունը և շեշտը դնում թվային ծառայությունների վրա
Բուլղարիայի նախարար. Տնտեսական ոլորտում հայ-բուլղարական համագործակցության մակարդակն առաջվա նման անբավարար էԲուլղարիայի նախարար. Տնտեսական ոլորտում հայ-բուլղարական համագործակցության մակարդակն առաջվա նման անբավարար է
Փորձագետ. Չնայած հայկական բանկերի կապիտալների համարժեքությանը՝ դրա օպտիմալ օգտագործման հնարավորությունները խիստ սահմանափակ ենՓորձագետ. Չնայած հայկական բանկերի կապիտալների համարժեքությանը՝ դրա օպտիմալ օգտագործման հնարավորությունները խիստ սահմանափակ են
Հայաստանում իշխանության վերականգնված վստահությունը եվ տնտեսական ինքնիշխանության վերականգնումըՀայաստանում իշխանության վերականգնված վստահությունը եվ տնտեսական ինքնիշխանության վերականգնումը
Հայաստանում ստեղծվում է օրգանական գյուղատնտեսության ասոցիացիաՀայաստանում ստեղծվում է օրգանական գյուղատնտեսության ասոցիացիա
Հարցազրույց ՎՏԲ-Հայաստան Բանկի Գլխավոր տնօրեն-Տնօրինության նախագահ Իվան Տելեգինի հետՀարցազրույց ՎՏԲ-Հայաստան Բանկի Գլխավոր տնօրեն-Տնօրինության նախագահ Իվան Տելեգինի հետ
Rating-Agentur Expert RA GmbH ՀՀ GmbH և AmRating համատեղ թողարկել  են Հայաստանի բանկային համակարգի վերաբերյալ հաշվետվություն Rating-Agentur Expert RA GmbH ՀՀ GmbH և AmRating համատեղ թողարկել են Հայաստանի բանկային համակարգի վերաբերյալ հաշվետվություն
Արա Խզմալյան. Հայաստանում ռուսական զբոսաշրջիկի համար հարմարավետ էcԱրա Խզմալյան. Հայաստանում ռուսական զբոսաշրջիկի համար հարմարավետ էc
ԱՄՆ-ում հայկական պատվիրակությունը հետևեց նախագահ Թրամփի խորհրդինԱՄՆ-ում հայկական պատվիրակությունը հետևեց նախագահ Թրամփի խորհրդին
Էվոկաբանկ. Թռիչք նիշայից … դեպի նոր իրականությունԷվոկաբանկ. Թռիչք նիշայից … դեպի նոր իրականություն
Անելիք Բանկը պատրաստվում է ռեբրենդինգի. Նոր ռազմավարություն, նոր տեսլականԱնելիք Բանկը պատրաստվում է ռեբրենդինգի. Նոր ռազմավարություն, նոր տեսլական
Բնակչության արտահոսքն ու սփյուռքի պասիվությունն անշարժ գույքի գները հրում են դեպի ներքևԲնակչության արտահոսքն ու սփյուռքի պասիվությունն անշարժ գույքի գները հրում են դեպի ներքև
Իշխան Մխիթարյան. «Armenian Card» հավելվածի միջոցով աշխատելը կլինի հեշտ և հարմարավետԻշխան Մխիթարյան. «Armenian Card» հավելվածի միջոցով աշխատելը կլինի հեշտ և հարմարավետ
Ֆինհաշտարար. Տուգանքների և տույժերի կիրառման մասին Քաղօրենսգրքի փոփոխությունները կկրճատեն չմարված վարկերի և անվարկունակ սպառողների թիվըՖինհաշտարար. Տուգանքների և տույժերի կիրառման մասին Քաղօրենսգրքի փոփոխությունները կկրճատեն չմարված վարկերի և անվարկունակ սպառողների թիվը
Պարտադիր բժշկական ապահովագրությունը բուժհաստատություններին թելադրում է արդար խաղի կանոններՊարտադիր բժշկական ապահովագրությունը բուժհաստատություններին թելադրում է արդար խաղի կանոններ
Վահան Շաքարյան. Եթե PR-ենք Հայաստանը, ապա տնտեսության առաջխաղացումը կդառնա ոչ թե արգելավազք, այլ թեթև քայլք կարճ տարածությունումՎահան Շաքարյան. Եթե PR-ենք Հայաստանը, ապա տնտեսության առաջխաղացումը կդառնա ոչ թե արգելավազք, այլ թեթև քայլք կարճ տարածությունում

Փնտրել ըստ օրերի

Պետական պարտատոմսեր

 

ISIN AMGT13291250
Auction ID AMGB1029A250
Date 02.04.2019
Issue date 29.10.2019
Issue volume (AMD) 50 000 000 000
Maturity date 29.10.2025
Coupon year yield 11.00%
Auction volume (AMD) 1 000 000 000 - 2 000 000 000 
Auction date 12.05.2017
DLS
Total amount (AMD) 1 000 000 000
Amount of the total bids (AMD) 787 200 000
Amount of the total accepted bids (AMD) 787 200 000
Cut of yield (%) 10,6447
Weighted avrage yield (%) 10,6447
Auction max  yield (%) 10,6447
Auction min yield (%) 10,6447
Number of participants 5
ArmEx

 

СПРОС (Покупка)

USD

Средневзв. Цена

482,00

ПРЕДЛОЖЕНИЕ (Продажа)

  USD

Средневзв. Цена

-

СДЕЛКИ

USD

Цена откр.

482,00

Цена закр.

482,00

Мин. Цена

482,00

Макс. Цена

482,00

Ср/взв. Цена

482,00

-0,16

Кол-во сделок

1

Объем (инвал.)

200 000

0бъем (драм)

96 400 000

Մեկնաբանվողներ
ՀՀ վարչապետ. ԵՄ-ն պատրաստ չէ 100 տոկոսով ֆինանսավորել Հայաստանում զարգացման ծրագրերի իրականացումըՀՀ վարչապետ. ԵՄ-ն պատրաստ չէ 100 տոկոսով ֆինանսավորել Հայաստանում զարգացման ծրագրերի իրականացումը
Հայաստանի կառավարությունը բաց է համագործակցության համար և խրախուսում է ակտիվ երկխոսությունը և փոխգործակցությունը բոլոր ուղղություներով. Տ. ԱվինյանՀայաստանի կառավարությունը բաց է համագործակցության համար և խրախուսում է ակտիվ երկխոսությունը և փոխգործակցությունը բոլոր ուղղություներով. Տ. Ավինյան
Երևանում ստորագրվել է գազային վառելիքով կոմբինացված ցիկլով նոր բլոկի կառուցման վերաբերյալ համաձայնագիրԵրևանում ստորագրվել է գազային վառելիքով կոմբինացված ցիկլով նոր բլոկի կառուցման վերաբերյալ համաձայնագիր
<Վեոլիա Ջուր>. Կարգավորող մարմնի մեղադրանքը կեղծ և անհիմն է<Վեոլիա Ջուր>. Կարգավորող մարմնի մեղադրանքը կեղծ և անհիմն է
ՀԷՑ գլխ.տնօրեն. Առաջիկա մի քանի տարիներին «Հայաստանի էլեկտրական ցանցեր» ՓԲԸ կորուստները կյասնեն մինչև 6,4%-իՀԷՑ գլխ.տնօրեն. Առաջիկա մի քանի տարիներին «Հայաստանի էլեկտրական ցանցեր» ՓԲԸ կորուստները կյասնեն մինչև 6,4%-ի
Վարչապետ. Թափ ենք հավաքում տնտեսական թռիչքի համարՎարչապետ. Թափ ենք հավաքում տնտեսական թռիչքի համար
Վարկի տրամադրում հաշված վայրկյանների ընթացքում Արդշինբանկի Մոբայլ բանկինգ հավելվածի միջոցովՎարկի տրամադրում հաշված վայրկյանների ընթացքում Արդշինբանկի Մոբայլ բանկինգ հավելվածի միջոցով
2018 թվականի վերջին «Ղալբուրջյան խումբը» կսկսի Հայաստանում քնջութի յուղի արտադրությունը2018 թվականի վերջին «Ղալբուրջյան խումբը» կսկսի Հայաստանում քնջութի յուղի արտադրությունը
Փորձագետ. Հայաստանում առկա է ջրային ռեսուրսների արդյունավետ օգտագործման, ոչ թե փոքր ՀԷԿ-երի հետ կապված պրոբլեմըՓորձագետ. Հայաստանում առկա է ջրային ռեսուրսների արդյունավետ օգտագործման, ոչ թե փոքր ՀԷԿ-երի հետ կապված պրոբլեմը
Հայաստանում կանցկացվի «Էներգետիկայի շաբաթ 2018ե խորագրով ներդրումային համաժողովըՀայաստանում կանցկացվի «Էներգետիկայի շաբաթ 2018ե խորագրով ներդրումային համաժողովը
Փորձագետ. Անհրաժեշտ է ձեռնամուխ լինել նոր միջուկային բլոկի կառուցման ծրագրի իրագործմանըՓորձագետ. Անհրաժեշտ է ձեռնամուխ լինել նոր միջուկային բլոկի կառուցման ծրագրի իրագործմանը
Կառավարությունն առաջարկում է 60 տոկոսով բարձրացնել կենսաթոշակի նվազագույն չափըԿառավարությունն առաջարկում է 60 տոկոսով բարձրացնել կենսաթոշակի նվազագույն չափը
Հայաստան-Վրաստան ԷՀԳ կառուցման նախագծի նորացված ՏՏՀ-ն պատրաստ կլինի մինչև տարեվերջՀայաստան-Վրաստան ԷՀԳ կառուցման նախագծի նորացված ՏՏՀ-ն պատրաստ կլինի մինչև տարեվերջ
Եվրասիական զարգացման բանկը ցանկանում է ընդլայնել իր գործունեությունը ՀայաստանումԵվրասիական զարգացման բանկը ցանկանում է ընդլայնել իր գործունեությունը Հայաստանում
Build Armenia հայրենադարձության ծրագիրում կներդրվի մոտ 100 մլն դոլարBuild Armenia հայրենադարձության ծրագիրում կներդրվի մոտ 100 մլն դոլար
Հայաստանում ստվերային տնտեսության մակարդակն ամենաբարձրներից մեկնէ է ԱՊՀ-ումՀայաստանում ստվերային տնտեսության մակարդակն ամենաբարձրներից մեկնէ է ԱՊՀ-ում
Սուրեն Պապիկյան. Հայաստանում բիզնեսով զբաղվելն այժմ անվտանգ էՍուրեն Պապիկյան. Հայաստանում բիզնեսով զբաղվելն այժմ անվտանգ է
Հայաստանի պետական ​​պարտքը սկսեց նվազել, 2018 թվականի հունիսի 1-ին կազմելով 6,7 մլրդ դոլարՀայաստանի պետական ​​պարտքը սկսեց նվազել, 2018 թվականի հունիսի 1-ին կազմելով 6,7 մլրդ դոլար
Նախարար. Հայաստանի էլեկտրաէներգետիկ համալիրի ազատականացման ծրագրի իրականացումը կավարտվի առաջիկա երկու տարվա ընթացքումՆախարար. Հայաստանի էլեկտրաէներգետիկ համալիրի ազատականացման ծրագրի իրականացումը կավարտվի առաջիկա երկու տարվա ընթացքում
Նիկոլ Փաշինյան. Որոշ դեպքերում, տուգանքների և տույժերի վերացումից հետո, վարկառուները կկարողանան վերցնել նոր վարկՆիկոլ Փաշինյան. Որոշ դեպքերում, տուգանքների և տույժերի վերացումից հետո, վարկառուները կկարողանան վերցնել նոր վարկ
Քննարկվել են Հայաստան-Վրաստան ԷՀԳ կառուցման ծրագրի իրականացման հետ կապված հարցերՔննարկվել են Հայաստան-Վրաստան ԷՀԳ կառուցման ծրագրի իրականացման հետ կապված հարցեր
Աննա Չոբանյանը ՔԱԳՎ ղեկավարի պաշտոնի ամենահավանական թեկնածուներից մեկն էԱննա Չոբանյանը ՔԱԳՎ ղեկավարի պաշտոնի ամենահավանական թեկնածուներից մեկն է
Գյուղատնտեսության զարգացման միջազգային հիմնադրամը վերահաստատել է ՀՀ գյուղատնտեսության նախարարության հետ համատեղ նոր ծրագրերի մշակման և իրականացման պատրաստակամությունըԳյուղատնտեսության զարգացման միջազգային հիմնադրամը վերահաստատել է ՀՀ գյուղատնտեսության նախարարության հետ համատեղ նոր ծրագրերի մշակման և իրականացման պատրաստակամությունը
Ռոսսելխոզնադզորը հորդորում է չքաղաքականացնել Հայաստանից Ռուսաստան լոլիկի արտահանման հարցըՌոսսելխոզնադզորը հորդորում է չքաղաքականացնել Հայաստանից Ռուսաստան լոլիկի արտահանման հարցը
Հայկական ատոմակայանը ևս 30 տարի աշխատելու ռեսուրս ունիՀայկական ատոմակայանը ևս 30 տարի աշխատելու ռեսուրս ունի
Վարչապետ. Հայաստանում նոր ատոմակայան կառուցելը երկրի նոր կառավարության առաջնահերթություններից մեկն էՎարչապետ. Հայաստանում նոր ատոմակայան կառուցելը երկրի նոր կառավարության առաջնահերթություններից մեկն է